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Studien & Anwenderberichte
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Anzahl: 176
Bulk-Fill vs. Layered Resin Composite Restorations in Class II Cavities: Six-Month Results

Roland Frankenberger, Meike Schulz, Severin Holl, Thomas Seitner, Matthias J. Roggendorf1
Department of Operative Dentistry and Endodontics, Medical Center for Dentistry, University Medical Center Giessen and Marburg, Campus Marburg, Georg-Voigt-Str. 3, D-35039 Marburg, Germany.
15.05.2012
Summary
Objectives: In a controlled prospective split-mouth study, clinical behavior of two different resin composites philosophies (2-mm layering vs. 5-mm bulk fill) in Class II cavities was observed over six months.
Methods: Forty-three patients received 118 direct resin composite restorations (OptiBond FL/SonicFILL n=64; OptiBond FL/Herculite XRV: n=54) by three dentists in two private dental offices. Restorations were examined according to modified USPHS criteria at baseline, after three and six months.
Bulk-Fill vs. Layered Resin Composite Restorations in Class II Cavities: Six-Month Results

Roland Frankenberger, Meike Schulz, Severin Holl, Thomas Seitner, Matthias J. Roggendorf1
Department of Operative Dentistry and Endodontics, Medical Center for Dentistry, University Medical Center Giessen and Marburg, Campus Marburg, Georg-Voigt-Str. 3, D-35039 Marburg, Germany.
15.05.2012
Summary
Objectives: In a controlled prospective split-mouth study, clinical behavior of two different resin composites philosophies (2-mm layering vs. 5-mm bulk fill) in Class II cavities was observed over six months.
Methods: Forty-three patients received 118 direct resin composite restorations (OptiBond FL/SonicFILL n=64; OptiBond FL/Herculite XRV: n=54) by three dentists in two private dental offices. Restorations were examined according to modified USPHS criteria at baseline, after three and six months.
Results: Overall success was 94.9% (Kaplan-Meier survival algorithm). Six restorations failed, three in each group (SonicFILL: 1 resin composite fracture, 1 recurrent caries, 1 persisting hypersensitivity; Herculite: 1 persistent hypersensitivity, 2 recurrent caries), resulting in a 95.3% success rate for SonicFILL and 94.5% for Herculite (p>0.05). All patients attended the recalls (dropout rate: 0%). Neither restorative materials nor localization of the restorations had a significant influence on any criterion after six months (p>0.05; Mann‐Whitney U test). Irrespective of the resin composite used, significant changes over time were found for marginal integrity (Friedman test; p<0.05).
Significances: Both materials performed satisfactorily over the 6-month observation period. The bulk-fill resin composite performed at least equal compared to the conventionally layered resin composite during the first six months of the present clinical trial.
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Implant Surface Decontamination Methods. A Scanning Electron Microscopic Evaluation.

Rapoport T, Weitz, D, Caton J, Wernisch J, Romanos GE
Division of Periodontics, Eastman Institute for Oral health, University of Rochester, Rochester, NY, USA and Technologic University of Vienna
15.02.2012
Abstract:
Background: Several therapies have been proposed to treat periimplant inflammatory conditions by removal of biofilm using various methods from exposed implant surfaces.
Objective: The aim of this study was to compare possible alterations in titanium surfaces after the use of different treatment methods.
Materials and Methods: 40 titanium (machined and SLA) discs were “cleaned” (mimic scaling of an implant surface) using different methods: Conventional Gracey currette, titanium, plastic curettes, SONICflex device (KaVo), Ultrasonic devices (NSK and Cavitron, Dentsply) with special plastic tips, CO₂laser (2W, Pulsed mode), Er:YAG laser (KaVo, at 100 mJ/pulse and 10 pps) and 980nm diode laser (KaVo, 2w power setting, non- contact mode). The disc surfaces were observed using scanning electron microscopy (SEM).
Implant Surface Decontamination Methods. A Scanning Electron Microscopic Evaluation.

Rapoport T, Weitz, D, Caton J, Wernisch J, Romanos GE
Division of Periodontics, Eastman Institute for Oral health, University of Rochester, Rochester, NY, USA and Technologic University of Vienna
15.02.2012
Abstract:
Background: Several therapies have been proposed to treat periimplant inflammatory conditions by removal of biofilm using various methods from exposed implant surfaces.
Objective: The aim of this study was to compare possible alterations in titanium surfaces after the use of different treatment methods.
Materials and Methods: 40 titanium (machined and SLA) discs were “cleaned” (mimic scaling of an implant surface) using different methods: Conventional Gracey currette, titanium, plastic curettes, SONICflex device (KaVo), Ultrasonic devices (NSK and Cavitron, Dentsply) with special plastic tips, CO₂ laser (2W, Pulsed mode), Er:YAG laser (KaVo, at 100 mJ/pulse and 10 pps) and 980nm diode laser (KaVo, 2w power setting, non- contact mode). The disc surfaces were observed using scanning electron microscopy (SEM).
Results: Qualitative SEM observations showed that among all cleaning methods tested, the use of ultrasonics with special plastic tips, the CO2 and 980nm diode laser methods and the use of SONICflex, left a smoother surface on both machined and SLA titanium surfaces.
Conclusions: Various cleaning methods affect titanium surfaces in different ways. The use of various modern sonic technologies may provide smoother implant surfaces than other methods of decontamination.
Effects of different root surface cleaning methods on root morphology. A scanning electron microscopic evaluation.

Weitz D, Rapoport T, Caton J, Wernisch J, Romanos GE
Division of Periodontology, Eastman Institute for Oral Health, Rochester, New York, USA; Technical University of Vienna, Vienna, Austria
14.02.2012
Abstract:
Aim: Various methods are available to accomplish the goals of root scaling. The aim of this study was to examine the effects of different root surface cleaning methods on root morphology using scanning electron microscopy.
Material and Methods: 14 extracted human teeth were separated into seven groups of two teeth. Each group received 30 seconds of root instrumentation via one of the following: conventional curette (HuFriedy); air scaler (SONICflex, KaVo); ultrasonics A and B (A: Cavitron, Dentsply; B: NSK, Brasseler); Er:YAG laser (KaVo, at 100 mJ/pulse and 10 pps); CO2 laser (DEKA, at 0.5 W and 5 Hertz); and 980nm diode laser (KaVo, at 3 W power, pulse mode). Scanning electron microscopy (SEM) was used to observe morphological changes in root surfaces following instrumentation.
Effects of different root surface cleaning methods on root morphology. A scanning electron microscopic evaluation.

Weitz D, Rapoport T, Caton J, Wernisch J, Romanos GE
Division of Periodontology, Eastman Institute for Oral Health, Rochester, New York, USA; Technical University of Vienna, Vienna, Austria
14.02.2012
Abstract:
Aim: Various methods are available to accomplish the goals of root scaling. The aim of this study was to examine the effects of different root surface cleaning methods on root morphology using scanning electron microscopy.
Material and Methods: 14 extracted human teeth were separated into seven groups of two teeth. Each group received 30 seconds of root instrumentation via one of the following: conventional curette (HuFriedy); air scaler (SONICflex, KaVo); ultrasonics A and B (A: Cavitron, Dentsply; B: NSK, Brasseler); Er:YAG laser (KaVo, at 100 mJ/pulse and 10 pps); CO2 laser (DEKA, at 0.5 W and 5 Hertz); and 980nm diode laser (KaVo, at 3 W power, pulse mode). Scanning electron microscopy (SEM) was used to observe morphological changes in root surfaces following instrumentation.
Results: The most extensive root damage was with the CO2 laser that appeared to result in removal of the superficial layer of the root surface. The curette, Cavitron, 980nm diode laser and Er:YAG laser produced grooves of varying widths and depths in the superficial layer. NSK and SONICflex produced similar degrees of superficial layer alteration with less grooves and troughs than other methods of instrumentation.
Conclusions: The various root surface cleaning methods affected root surfaces differently, with NSK and SONICflex producing less grooves and troughs in the surface as compared to other methods.
Die richtige Haltung sollte intuitiv eingenommen werden

ZA Per Fossdal
Kempten
DZW Die ZahnarztWoche 49/2011, 02.01.2012
Zu jeder Behandlung eines Patienten gibt es eine ganze Reihe von Überlegungen, die zu treffen sind.
Untersuchung, Diagnose und Behandlungsplanung, und natürlich auch die Behandlung selbst, werden in aller
Regel bewusst und umsichtig durchgeführt. Wenn aber die Therapie an sich beginnt, finden „nebensächliche“
Begleitumstände, wie die Patientenlagerung und die Sitzposition des Zahnarztes oder der Zahnärztin, häufig
keine Beachtung.
© 2012 Zahnärztlicher Fach-Verlag GmbH
Die richtige Haltung sollte intuitiv eingenommen werden

ZA Per Fossdal
Kempten
DZW Die ZahnarztWoche 49/2011, 02.01.2012
Zu jeder Behandlung eines Patienten gibt es eine ganze Reihe von Überlegungen, die zu treffen sind.
Untersuchung, Diagnose und Behandlungsplanung, und natürlich auch die Behandlung selbst, werden in aller
Regel bewusst und umsichtig durchgeführt. Wenn aber die Therapie an sich beginnt, finden „nebensächliche“
Begleitumstände, wie die Patientenlagerung und die Sitzposition des Zahnarztes oder der Zahnärztin, häufig
keine Beachtung.
© 2012 Zahnärztlicher Fach-Verlag GmbH
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Relationship between laser fluorescence values and visual evaluation of fissure caries in schoolchildren – a field study

Seppä, L., Anttonen, V., Niinimaa, A. and Hausen, H.
International Journal of Paediatric Dentistry. doi: 10.1111/j.1365-263X.2012.01221.x, 01.01.2012
Background: In our previous study of oral health intervention in children, laser fluorescence (LF) values of occlusal surfaces were reduced after 1 year.
Aim: The aim of this study was to explore the relationship between DIAGNOdent pen values and clinical status of the occlusal surfaces.
Design: The study conducted in 2007 and 2008 in 700 children aged 13–14 included a clinical examination and LFpen measurement of the occlusal surfaces of first and second molars. Four teams consisting of a dental hygienist and a dental nurse performed the examinations on school premises. The dental hygienist scored the surfaces using the Nyvad criteria for caries assessment; the surfaces were then scanned using a DIAGNOdent pen® device.
© 2012 Wiley
Relationship between laser fluorescence values and visual evaluation of fissure caries in schoolchildren – a field study

Seppä, L., Anttonen, V., Niinimaa, A. and Hausen, H.
International Journal of Paediatric Dentistry. doi: 10.1111/j.1365-263X.2012.01221.x, 01.01.2012
Background:
In our previous study of oral health intervention in children, laser fluorescence (LF) values of occlusal surfaces were reduced after 1 year.
Aim:
The aim of this study was to explore the relationship between DIAGNOdent pen values and clinical status of the occlusal surfaces.
Design.
The study conducted in 2007 and 2008 in 700 children aged 13–14 included a clinical examination and LFpen measurement of the occlusal surfaces of first and second molars. Four teams consisting of a dental hygienist and a dental nurse performed the examinations on school premises. The dental hygienist scored the surfaces using the Nyvad criteria for caries assessment; the surfaces were then scanned using a DIAGNOdent pen® device.
Results:
The more severe the visual caries category was, the higher the mean LFpen values were. Correlation coefficients between LF values and NY categories were 0.542 and 0.408 in years 2007 and 2008, respectively (all examiners combined). The LFpen values of active and inactive lesions did not differ significantly.
Conclusions:
The correlation between the mean LFpen values and the NY categories was significant. Fissures can be reliably examined with LF and by visual inspection on school premises if certain special arrangements are made.
© 2012 Wiley
Antinfekční terapie parodontitis

Jamal M. Stein, Priv.-Doz., Dr. med. dent., M.Sc.*, Pia-Merete Jervøe-Storm, Priv.-Doz., Dr. med. dent.**
*Universitätsklinikum der Rheinisch-Westfälischen Technischen Hochschule Aachen; **Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn
Quintessenz Parodontologie 12. ročník, listopad 2011, 16.12.2011
V posledních letech se stále více v parodontologii etabloval pojem „antiinfekční terapie“
a to jako synonymum pro nechirurgickou terapii parodontitis. Označení „antiinfekční terapie“
podtrhuje myšlenku, že při léčbě parodontitis, která se zaměřuje na její příčinu, se jedná
o potírání multibakterielní infekce.
© 2011 Quintessenz Verlag
Antinfekční terapie parodontitis

Jamal M. Stein, Priv.-Doz., Dr. med. dent., M.Sc.*, Pia-Merete Jervøe-Storm, Priv.-Doz., Dr. med. dent.**
*Universitätsklinikum der Rheinisch-Westfälischen Technischen Hochschule Aachen; **Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn
Quintessenz Parodontologie 12. ročník, listopad 2011, 16.12.2011
V posledních letech se stále více v parodontologii etabloval pojem „antiinfekční terapie“
a to jako synonymum pro nechirurgickou terapii parodontitis. Označení „antiinfekční terapie“
podtrhuje myšlenku, že při léčbě parodontitis, která se zaměřuje na její příčinu, se jedná
o potírání multibakterielní infekce. Důležitou úlohu v boji s tvorbou biofilmu mají přitom
prostředky konvenční, dále pak nové prostředky mechanické, avšak i přípravky
medikamentózní. Příspěvek přináší přehled o rozsahu, příp. možnostech nechirurgické (antiinfekční)
terapie ze současného hlediska.
© 2011 Quintessenz Verlag
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La mise en oeuvre sonique

Dr Marc Lachoviez; Dr. Gérard Aboudharam; Dr. Hervé Tassery; Dr. Stéphane Cazier;
Dentoscope No. 89 - 2011, 16.11.2011
Il s’agit d’une nouvelle génération de composites améliorés pour une mise en oeuvre par le biais d’une activation
sonique (6 500 hz). Ce matériau est compatible avec l’ensemble des adhésifs automordançant ou en mordançage
total. La mise en oeuvre sonique améliore l’adaptation du composite aux parois des cavités et offre non seulement un
confort de travail appréciable, mais aussi une grande rapidité tout en préservant la qualité des obturations.
© 2011 Dentoscope
La mise en oeuvre sonique

Dr Marc Lachoviez; Dr. Gérard Aboudharam; Dr. Hervé Tassery; Dr. Stéphane Cazier;
Dentoscope No. 89 - 2011, 16.11.2011
Il s’agit d’une nouvelle génération de composites améliorés pour une mise en oeuvre par le biais d’une activation
sonique (6 500 hz). Ce matériau est compatible avec l’ensemble des adhésifs automordançant ou en mordançage
total. La mise en oeuvre sonique améliore l’adaptation du composite aux parois des cavités et offre non seulement un
confort de travail appréciable, mais aussi une grande rapidité tout en préservant la qualité des obturations.
© 2011 Dentoscope
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Risiko Rücken - von Anfang an richtig sitzen

Christin Jahn
Leipzig
dentalfresh #3 2011 , 19.10.2011
„Zahnmedizin und Rückenschmerzen gehören zusammen wie Bergbau und Staublunge“, schreibt der User „Sir Kent“ in dem Internetforum Medi-Learn. „Roxi“ berichtet, dass ihm vom Zahnmedizinstudium abgeraten worden sei, da man sich hier den Rücken kaputt mache.
© 2011 Oemus Media AG
Risiko Rücken - von Anfang an richtig sitzen

Christin Jahn
Leipzig
dentalfresh #3 2011 , 19.10.2011
„Zahnmedizin und Rückenschmerzen gehören zusammen wie Bergbau und Staublunge“, schreibt der User „Sir Kent“ in dem Internetforum Medi-Learn. „Roxi“ berichtet, dass ihm vom Zahnmedizinstudium abgeraten worden sei, da man sich hier den Rücken kaputt mache. Diese Erfahrungen junger und angehender Zahnärzte verdeutlichen, dass sich die
Auseinandersetzung mit einer rückenfreundlichen Körperhaltung besonders für Zahnmediziner bereits zu Beginn des Berufslebens lohnt.
© 2011 Oemus Media AG
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Aus Future Concept wird nun ARCTICA

Anke Westphal
Biberach
Dentalzeitung 05/2011, 18.10.2011
Konzeptstudien der Automobilindustrie geben einen Ausblick auf zukünftige Fahrzeuge; Future Concepts
geben einen Ausblick auf Innovationen, die den Dentalmarkt verändern. In beiden Fällen – bei Automobilherstellern
wie bei Dentalunternehmen – werden dann in dieser Reifephase über Monate hinweg Stimmungen
und Meinungen gesammelt, die das Projekt beeinflussen.
© 2011 Oemus Media AG
Aus Future Concept wird nun ARCTICA

Anke Westphal
Biberach
Dentalzeitung 05/2011, 18.10.2011
Konzeptstudien der Automobilindustrie geben einen Ausblick auf zukünftige Fahrzeuge; Future Concepts
geben einen Ausblick auf Innovationen, die den Dentalmarkt verändern. In beiden Fällen – bei Automobilherstellern
wie bei Dentalunternehmen – werden dann in dieser Reifephase über Monate hinweg Stimmungen
und Meinungen gesammelt, die das Projekt beeinflussen. Ingenieure arbeiten an Details und sorgen dafür,
dass aus dem Concept das von dem Kunden gewünschte Produkt wird.
© 2011 Oemus Media AG
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3-D-Röntgen in der Praxis

Dr. Sven Schubert
Zwickau
Implantologie Journal 07 2011, 27.09.2011
Mit der Gründung meiner Praxis im Jahre 1994 habe ich mir die Prämisse gesetzt, durch die
Investition in innovative Geräte und Behandlungsmethoden für meine Patienten und mich
eine Verbesserung der Behandlungsabläufe und somit auch der Behandlungsqualität zu
erreichen. Der Schwerpunkt unserer Praxistätigkeit liegt dabei im Erhalt und der vollständigen
Wiederherstellung des orofazialen Systems mittels Implantologie, Endo dontie, Laserzahnheilkunde
und CAD/CAM-gefertigten Zahnersatz. Zur Erreichung dieser Ziele ist
eine optimale Diagnostik unerlässlich.
© 2011 Oemus Media AG
3-D-Röntgen in der Praxis

Dr. Sven Schubert
Zwickau
Implantologie Journal 07 2011, 27.09.2011
Mit der Gründung meiner Praxis im Jahre 1994 habe ich mir die Prämisse gesetzt, durch die
Investition in innovative Geräte und Behandlungsmethoden für meine Patienten und mich
eine Verbesserung der Behandlungsabläufe und somit auch der Behandlungsqualität zu
erreichen. Der Schwerpunkt unserer Praxistätigkeit liegt dabei im Erhalt und der vollständigen
Wiederherstellung des orofazialen Systems mittels Implantologie, Endo dontie, Laserzahnheilkunde
und CAD/CAM-gefertigten Zahnersatz. Zur Erreichung dieser Ziele ist
eine optimale Diagnostik unerlässlich.
© 2011 Oemus Media AG
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Kontakt: Clinical Affairs
Dr. Emanuel von Kienlin KaVo Dental GmbH Bismarckring 39 D-88400 Biberach/Riss Tel.: +49 7351 56 -3615 Fax: +49 7351 56 -71414 clinicalaffairs@kavo.com
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